Hajdúvid egy közel 1000 lélekszámú (hivatalosan 750) község Hajdúböszörményhez csatolva (elméletben). Helyi képviselőnk már nincs, megszűnt a részönkormányzatunk. Böszörmény viszont önállóságot, támogatást, fejlesztéseket ígért,(bár elég lenne az is, ha csak fenntartanák a jelenlegi építményeket) többek között az utakét. De nem kaptunk (nem is nagyon reméltük). Az utak szűkek, kátyúsak, a tömegközlekedés pedig hagy némi kívánni valót maga után. Mi nem tudunk mit tenni. Ide születtünk ebbe a barátságos, csendes faluba, ahol sajnos nincs munkalehetőség (vagy nagyon kevés) így kénytelenek vagyunk más városba utazni. A lakosság nagy részének nincs autója, legfőképp a diákoknak nincs. Így mi tömeg közlekedünk (tömeg közlekednénk).
Tudni illik, a faluba van 2 buszmegálló, egy bent és egy kint (ahogy mi nevezzük). Ez annyit tesz, hogy megy a 3502 –es számú út Hajdúdorog fele, és ha nem megy be (márpedig általában nem megy be) megáll a falu határába.
Ha kint áll meg a busz és ha bent
(Forrás: Google Maps)
És ha bemegy, akkor egy brutálisan hosszú távot majdnem 2 km-t megy, ami maximum 5 percet vesz igénybe (belekalkulálva a több ezer fel és leszállót illetve a hatalmas dugót).
A táv Debrecentől Hajdúnánásig, ha nem megy be a busz és ha igen
(Forrás: Google Maps)
Őszintén szólva nem értem miért zavar olyan sok vizet az alig 2 km (oda-vissza ennyi) az 42 km-es távba. Igen jól írtam 42 km, ilyen nagy távon szinte eltörpül nemcsak a forduló, de még a falu is. Vagy azt az 5 percet sajnálják? Annyit a debreceni lámpáknál is eltölthet a busz…
A 9 járat ami bemegy
(Forrás: Volán)
Tehát a buszok több mint fele nem jön be 23-ból csak 9.(Persze értem spórolnak). Ha nem lennénk olyan szőrős szívűek, akkor elfogadnánk azt a tényt (de nem akarjuk) hogy kiraknak minket a partra (mint az állatokat). De akkor is van itt egy két szösszenet (vagy egy egész tollpárna) ami igazán zavar, a buszmegállók minősége, nem ami bent van az nagyon szép (mert megcsináltuk) a kintiek így néznek ki.
A kinti buszmegállók
(Forrás: Saját)
Kint viszont le van szúrva a buszmegálló tábla… és kész.(De tényleg) Ez a tábla szerintem csak arra szolgál, hogy az autósok tudják, éppen a buszra várunk nem „dolgozunk”. Semmi beton (vagy legalább egy kemény fadarab) vagy valami plexi szélfogó (á… álmodik a nyomor). Ez a megálló optimális (tavasszal, 20 fokba, kevés felhővel, megfelelő talajnedvességgel... ami ritkán van). Csak képzeljék el nyáron 40 fokba, tűző napba állunk a poros földön, mire felszállunk a buszra, középkori parasztoknak neveznek minket okkal. Télen -20 fokba, lucskosan, átfázva, hóban, jégen lavírozva hóemberként szállunk fel.
Gyalog még ennyit se látni
(Forrás: Saját)
Még ha ezt is elnézzük, akkor is van még mit korrigálni. Mivel nappal minden oké, de este (télen már 4 kor kezdődik) kész életveszélyes. Lámpa nincs, járda nincs. 100 méteres körzetben az egyetlen fényforrása a vasúti átjáró villogó lámpája (de ha szembe megy, vele az ember megvakít és még annyit se látni) illetve a telihold.
Se járda, se lámpa
(Forrás: Saját)
Még azt is elviseljük, hogy kifizettetik velünk a drágábbik jegyet. Mivel ha bentről akarjuk megvenni és Hajdúböszörménybe járunk minden megálónál egyre drágább, a bérlet is állítólag pár száz méter miatt a 15 km-es árkategóriába kerül, de láthatjuk hogy még az utolsó megállónál sincs 15 km .
"Az állítólagos 15 km"
(Forrás: Google Maps)
A bérletesek se járnak jobban. Az internet szerint kevesebb a táv, mint amennyit kifizettetnek velünk.
"A táv bérleten és az interneten, vajon melyik valós?"
(Forrás: Google Maps)
De mi tűrünk és tűrünk, még a Dorog fele utazók morgolódását is elviseljük, főleg akkor , amikor örülünk, ha éppen bemegy a busz...
Kökényesi Edit