Soundsystem sztori

2012.03.26. 19:44 | kodolanyi | Szólj hozzá!

Címkék: cikk kiss dávid gábor

Sokan nem ismerik mélyen a dub, reggae és a dancehall zenei műfajt. Ha valaki meghallja ezeket a szavakat egyből Bob Marley személyére, Jamaikára, pálmafákra, a marihuánára és a rasztákra gondol. Sajnos elfelejtik a soundsystemeket, pedig ha jobban belegondolunk ezek a csapatok juttatják el a legtöbb helyre ezeket a zenéket. Amíg egy zenekar saját vagy feldolgozott szerzeményeket mutat be a nagyérdeműnek, egy jó soundsystem tonnányi előadót tud odavarázsolni az adott helyszínre.

A kezdetek

Az 1940-es, 50-es évektől kezdtek el megjelenni az első soundsystemek Jamaikában. A szigeten akkoriban hódítottak az Egyesült Államokból beáramló r'n'b és soul zenék, illetve a jamaikai ska és rocksteady alkotások. A szegény embereknek nem volt pénzük lemezjátszóra, hangfalakra, lemezekre, így a tehetősebbek belépő fejében szórakoztatták a kíváncsi fiatalokat, öregeket. Ahogy az évek elteltével kezdett kiforni ez a partikultúra, úgynevezett mobil soundsystemek jelentek meg, így sikerült eljuttatni egy kis örömet a sziget eldugodtabb részeire is. Akkoriban annyira szegény volt az ország, hogy nem rendelkezett rádióadókkal sem, így a soundok vállalták fel a hírek közlését. Ezt valahogy úgy kell elképzelni, hogy bulizik a közönség és két zene közt a soundsystem egyes tagjai közleményeket adnak aktuális történésekről, politikai hírekről, pletykákról, trendről, sportról, stb.

A rap zene gyökere!

A 60-as évektől már zenékre is szövegeltek. Megjelentek az MC-k, vagy ahogy ott hívják “deejay”, akik már rímbe foglalt szövegeket szórtak a közönségnek, amit akkoriban “toasting”-nak neveztek – ide vezethető vissza a rap is. Kialakult az a szokás hogy a lemez A oldalán a szerzemény volt hallható a B oldalán pedig annak instrumentális változata, az úgynevezett „version” vagy más néven "riddim". Ezekre a szöveg nélküli verziókra jobban lehetett beszélni, mivel nincs a háttérben még egy énekszólam így zavartalan a szövegelés. Ez az új stílus annyira megtetszett az ottani producereknek, hogy egyre több ilyen lemezt gyártottak és egyre több soundsystemnek voltak saját deejay-i. A legnevesebb ma is élő deejay, U Roy polgári nevén Ewart Beckfort.

  


Kikből áll egy igazi, nívós soundsystem?

Selector
Más néven DJ. Ő rá hárul a legfontosabb feladat. Minden dalt ismernie kell kívülről, tisztában kell lennie azzal, hogy mikor, milyen lemezt tegyen fel, figyelnie kell a közönség hangulatát és persze tudjon mixelni is. De akad olyan sound, ahol van egy selector,  aki a lemezeket válogatja és külön van egy ember,aki a zenéket  keveri.

Mc vagy Deejay
Ő a második legfontosabb ember. Léteznek olyan soundok ahol a selector kommunikál a közönséggel, de célszerűbb MC-t használni, annyival könnyebb a meló. Az MC feladata már ismert. A hangulat fokozása mellet a zeneszámok bemutatása is fontos dolog.

Szervező/Tulaj
Van olyan eset, amikor külön tulajjal és külön szervezővel rendelkezik a sound, de általában a szervező és a tulaj ugyanaz a személy. Ő intézi a fellépéseket, osztja el a pénzt a tagok közt, illetve döntéseket is hozhat az emberei sorsáról.

Operátor
Úgynevezett mindenes. Ha kell hangtechnikus, szerel, zenél, dumál.

Hangtechnikus
Ő foglalkozik a technikai oldallal. Effektezés, delayezés (visszhang), hibák kijavítása, stb…

Box Boy
A hangfalakat ők pakolják egymásra, szállítják az eszközöket, szerelnek, fúrnak faragnak.

Massive - A közönség
Minden soundnak meg van a rajongó tábora. Különböző szervezett csapatok alakulnak és árulják a soundsystem kiadványait – mixtape-ek, ruhaneműk, stb. - európában ez annyira nem jellemző.


 

Néhány alap kifejezés
Ha úgy döntünk, hogy elmennénk egy soundsystem-es bulira akkor nem árt néhány alap kifejezést megtanulni hogy értsük is mit zagyválnak a színpadon és a tánctéren lévők

Riddim
Egy zenei anyag instrumentális változata. Egy riddimre több szerzemény készül, általában különböző előadókról. Sok riddimet mindig feldolgoznak évek elteltével, a dallam ugyanaz marad csak a hangzás más, meg persze a rá megírt szövegek, előadók, de van kivétel.

Pull Up!
Ez egy alap szokás egy bulin,a hangulat fokozására használják. Azt a lemezt, ami a közönségnek a legjobban tetszik a Pull Up vezényszóra a szelektor visszapörgeti az elejére és elölről kezdi.

Foundation
Nagy múltra visszatekintő soundsystem, előadó, szelektor.

Dubplate
A 60-as évektől kezdődött ez a szokás.  Akkoriban úgy nevezték,  hogy “namecalling” . A történet szerint az első ilyen szerzeménnyel Sir Coxone rendelkezett – Owen Grey: Sir Coxsone on the beach -  ebből indult a dubplate biznisz. Különböző előadók, ismertebbek és kevésbé ismertebbek saját szerzeményüket átköltik egy-két helyen, vagy újat írnak, amiben az adott soundsystemet emlegetik, dicsőítik kisebb-nagyobb ellenérték fejében. A legjobb dubplate box-szal rendelkező sound nyeri az ú.n soundclasheket, ezzel kiérdemelve a minél nagyobb hírnevet, és tiszteletet.

Soundclash
A kezdetek óta volt rivalizálás a soundok közt. Ez egy párbaj ahol 2 vagy több sound mérkőzik meg egymással és a közönség dönt. Egy clash több fordulóból áll, és a legjobbak maradnak a végén. Elején csak sima dalokat vagy dubplatet is játszhatnak. Később már csak a dubplateken van a hangsúly és aki a legjobb szettel rendelkezik, az nyeri a párbajt.

Na és mi a helyzet Európában?     

A 70-es évek tájékán jelentek meg az első bulik a ködös Albion klubjaiban, a jamaikai bevándorlóknak köszönhetően. Főképp a ska és a rocksteady volt nagyon elterjedt. A legnagyobb lökést David Rodigan adta, 80-as évektől. Sok akkori és mai szelektort ő inspirált. Ha David Rodigan nincs, akkor az európai reggae/dancehall kultúra a béka feneke alatt lenne. A kontinensen, Angliában és Németországban vannak a legaktívabb soundsystemek, de nem szabad megfeletkezni Franciaországról, és Olaszországról sem.



Manapság

Manapság is vannak aktívan működő foundation illetve tehetséges új soundok. A világválság miatt egyre nehezebb talpon maradni hisz ha csak belegondolunk a dubplate bizniszbe, akkor egy magyarországon dolgozó ember számára (ha csak nem keres havi félmillió forintot) lehetetlen, nem beszélve a jamaikai utakról, mert néha bizony fel kell menni az "őshazába", hogy egy ütős dubplate-et felvegyünk ha épp nincs európában az adott előadó. Jó, van iternet, de sok hátránya van az így elkészített dubplate-eknek.
Néhány nevesebb, aktív soundsystem: 
Killamanjaro (Jam)

Stone Love (Jam)
Massive B (USA)
Supersonic (D)
Sentinel (D)

Néhány felvétel a régi szép időkből:
 

IFrameIFrameIFrameIFrame

A bejegyzés trackback címe:

https://kodolanyi.blog.hu/api/trackback/id/tr134341897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása